Volop kansen in het toerisme

“In Barcelona liggen nog volop kansen in het toerisme, vooral als het gaat om nieuwe formats en thema’s als duurzaamheid,” aldus Carolien Kroon, die dit jaar samen met haar man Jaume het bedrijf Barcelona Exclusive oprichtte. Het bedrijf biedt op maat gemaakte evenementen, huwelijken en huwelijksaanzoeken, groepsuitjes, teambuildings etcetera.

Kroon beseft dat er veel concurrentie in haar branche is, maar denkt zich door de persoonlijke aanpak te kunnen onderscheiden. “Ik beschouw Barcelona Exclusive als een soort ‘butler in Barcelona’, laat ons weten wat jouw droom is, en wij zorgen dat het voor elkaar komt.”

In dit 19e deel van de reeks “Kansen in de Crisis, Business in Barcelona”, vertelt van Kroon kort over haar bedrijf en waar volgens haar de kansen in de crisis liggen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Oude afleveringen terugkijken van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !

Klik hier voor een HD versie van de video.

“Dit is een perfect moment om te onderhandelen”

“Spanje is er nog niet, maar het blijft zeker een interessant land om in te investeren. Dit is eigenlijk een perfect moment om te onderhandelen en goede voorwaarden voor elkaar te krijgen,” aldus Boris Mulder, die samen met Jan Willem de Haan een advocatenkantoor heeft in Barcelona.

Zelf hebben de De Haan & Mulder, die beiden zowel Nederlands als Spaans advocaat zijn, niets te lijden onder de crisis. Ze hebben juist meer werk dan voorheen. Voornamelijk op het gebied van overnames, contracten en investeringen. “Onze kracht is dat wij altijd zijn blijven doen waar we goed in zijn, zonder mee te gaan met de waan van de dag.” En dat is volgens Mulder ook waar kansen voor anderen liggen. “Voor wie trouw blijft aan zijn eigen kwaliteiten en zich niet laat meeslepen door snel geld verdienen, biedt Spanje wel degelijk kansen. “

En die kansen liggen volgens Mulder vooral in de aankoop van onroerend goed en horecabedrijven op toplocaties, het hotelwezen in Barcelona, de export vanuit Spanje en ook binnen de landbouwsector.

In dit 18e deel van de reeks “Kansen in de Crisis, Business in Barcelona”, vertelt van Mulder kort over zijn bedrijf en waar volgens hem de kansen in de crisis liggen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Video: Marije Drenth (camera) & Kim Brink (camera/montage)

Oude afleveringen terugkijken van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !


Klik hier voor een HD versie van de video.

“Vaste lasten terugbrengen staat in crisistijd op nummer één”

“In deze crisistijd staat het terugbrengen van de vaste lasten in Spanje op nummer één,” aldus Gart-Jan van Dijk, die met zijn winkel in duurzame mobiliteit ( eWheels ) daaraan bijdraagt. “De auto laten staan en de fiets nemen naar het werk is daar een goed voorbeeld van. Brandstof en onderhoud zijn hoge vaste lasten en een elektrische fiets of scooter kost je stukken minder.”

De crisis heeft volgens de winkeleigenaar niet alleen voordelen voor zijn eigen business, maar ook voor ondernemers in het algemeen: “Het is een uitdaging om in moeilijke tijden voor jezelf te beginnen, maar het huren van winkelruimte en het afnemen van bepaalde diensten is goedkoper.”

In dit 17e deel van de reeks “Kansen in de Crisis, Business in Barcelona”, vertelt van Dijk kort over zijn bedrijf en waar volgens hem de kansen in de crisis liggen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Video: Marije Drenth (camera) & Kim Brink (camera/montage)

Oude afleveringen terugkijken van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !

Klik hier voor een HD versie van de video.

“We worden gedwongen onze doelen opnieuw te bekijken”

Patricia Zeegers spreekt niet van een crisis, maar van een kentering, “waardoor wij allemaal worden gedwongen om ons business model te heroverwegen en opnieuw in te richten.” Zeegers, eigenaar van het bedrijf Business Basecamp, helpt zelfstandige ondernemers en kleine organisaties daarbij.

Of het nu crisis is of niet, volgens Zeegers zijn er in allerlei sectoren kansen. “Bedenk wat je te bieden hebt en hoe je je van anderen kunt onderscheiden. Waar zit je meerwaarde?” En waarom niet de stap nemen om in Barcelona te gaan ondernemen? “De stad is en blijft aantrekkelijk. Een ondernemer die goed in zijn vel zit, is creatiever en presteert beter.”

In dit 16e deel van de reeks “Kansen in de Crisis, Business in Barcelona”, vertelt Zeegers kort over haar bedrijf en waar volgens haar de kansen in de crisis liggen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Video: Marije Drenth (camera) & Kim Brink (camera/montage)
Oude afleveringen terugkijken van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !

Klik hier voor een HD versie van de video.

“In onze business hebben we geen last van de crisis”

“In onze business hebben we geen last van de crisis,” aldus Bart van Mill, medeoprichter en mede-eigenaar van het bedrijf Clicktron Media, een online media bureau dat gespecialiseerd is in e-mail marketing, social media, display advertising, en branding campagnes. Het bedrijf is pas 3,5 jaar jong, telt nu al 17 medewerkers en is nog steeds groeiende.

Volgens van Mill zijn er kansen ten over in de online media business: “Consumenten spenderen steeds minder tijd aan traditionele media als televisie, radio en nieuwbladen en meer en meer aan nieuwe media. Mensen kopen ook steeds meer online en daar speelt de advertentiemarkt op in. Deze ontwikkeling zal de komende jaren voortzetten.”

In deze vijftiende video van de reeks “Kansen in de Crisis, Business in Barcelona”, vertelt van Mill kort over zijn bedrijf en waar volgens hem de kansen in de crisis liggen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Oude afleveringen terugkijken van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !

Klik hier voor een HD versie van de video.

“Laat je ideeën uit Nederland los”

“Laat je ideeën uit Nederland los en kijk eerst goed om je heen wat je hier in Barcelona kunt toevoegen. Zonder nadenken een idee uit Nederland opzetten is hier geen garantie voor succes.” Wijze woorden van Koen Willems, die in 2008 met duidelijke plannen naar Barcelona kwam, maar al gauw merkte dat niet al zijn ideeën haalbaar zouden zijn.

Willems, inmiddels eigenaar van gezondheidscentrum Running Barcelona, combineert fysiotherapie en coaching met trainingen die door Nacho Cáceres en Carles Castillejos, twee Spaanse topatleten en olympische hardlopers, verzorgd worden. Een succesformule: Running Barcelona opende vlak voor de zomer de deuren en zat meteen al vol.

De ‘awareness campaign’ van het NBSO Barcelona met verhalen van Nederlandse ondernemers in Barcelona, is na een korte zomerstop weer helemaal terug. In deze veertiende video vertelt Koen Willems kort over zijn bedrijf en waar volgens hem de kansen in de crisis liggen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Oude afleveringen terugkijken van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !

Klik hier voor een HD versie van de video.

“Bedrijven willen juist nu hun zaken goed op orde hebben”

“Juist in deze roerige tijden willen de bedrijven die overeind blijven en gezond zijn hun zaken zo goed mogelijk op orde hebben. Dat geldt ook voor hun verzekeringen, zodat bedrijven zekerheid hebben wanneer het wél misgaat,” aldus Hans Wolters, eigenaar van verzekeringsmakelaarskantoor IFAR.

Hans heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Wat dat betreft valt er volgens hem in Spanje nog veel te veranderen. “In deze crisistijd blijkt dat Spanje zich niet alleen maar meer kan onderscheiden met relatief lage lonen, maar ook de vraag naar kwaliteit neemt toe.”

In deze dertiende testimonial van de reeks voor het NBSO Barcelona over kansen in de crisis, business in Barcelona, vertelt Hans kort over zijn bedrijf en waar volgens hem de kansen in de crisis liggen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Meer afleveringen zien van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !

Klik hier voor een HD versie van de video.

Huisvesting Arbeidsmigranten

In de regio Haaglanden wonen en werken enkele tienduizenden arbeidsmigranten, die vooral uit Oost Europa afkomstig zijn. Zij zijn voor veel ondernemers onmisbaar geworden en leveren een belangrijke bijdrage aan de economie.

Het Stadsgewest Haaglanden heeft zich ten doel gesteld om te zorgen voor een eerlijk woon- en werkklimaat. Om meer en betere huisvesting voor tijdelijke arbeidsmigranten te realiseren heeft het Stadsgewest in juni 2012 het ‘Aanjaagteam Huisvesting Arbeidsmigranten’ opgericht.

Het aanjaagteam is nu één jaar actief geweest. Samen met Emiel Elgersma maakte ik een korte film over de resultaten van het aanjaagteam.

Klik hier voor een HD versie van de video.

“Bedrijven hebben behoefte aan goede dienstverlening”

“Veel bedrijven hebben de crisis niet overleefd, maar de bedrijven die nog overeind staan, hebben behoefte aan een goede dienstverlening.” Daniël Perez ontving tien jaar geleden zelf slechte service van grote bedrijven in Spanje en zag dat op dat gebied veel te verbeteren was. Vlak daarna richtte hij het servicegerichte telecombedrijf Konnekt Spain op.

Ook voor andere Nederlanders ziet Daniël nog genoeg kansen in Spanje.”Pas je wel aan aan het gedrag van de Spanjaarden. Als je je als een kameleon kunt gedragen, ligt er een hele markt voor je open.”

In deze twaalfde testimonial van de reeks voor het NBSO Barcelona over kansen in de crisis, business in Barcelona, vertelt Daniël kort over zijn bedrijf en waar volgens hem de kansen in de crisis liggen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Meer afleveringen zien van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !

<iframe width="560" height="315" src="http://www Read Full Report.youtube.com/embed/lzeY7ozTF9M” frameborder=”0″ allowfullscreen>

Klik hier voor een HD versie van de video.

“Het is in Barcelona makkelijker om competitief te kunnen zijn”

“Door de betaalbare salarissen is het hier in Barcelona, in vergelijking tot andere hotspots in Europa, een stuk makkelijker om als ondernemer competitief te kunnen zijn,” aldus innovatieadviseur Laszlo Bax, van het bedrijf Bax & Willems.

“Bovendien is er in de afgelopen tien jaar in Catalonië flink geïnvesteerd. Niet alleen in huizen en appartementen, maar daarnaast ook in infrastructuur, topwetenschap en in programma’s om start-ups te begeleiden en te financieren.” Dat, plus het feit dat Barcelona een zeer aantrekkelijke plek is, maakt de stad tot de ideale uitvalsbasis voor bedrijven die de Europese markt willen bedienen, volgens Laszlo.

In deze elfde testimonial van de reeks voor het NBSO Barcelona over kansen in de crisis, business in Barcelona, vertelt Laszlo kort over zijn succes en waarom Barcelona de ideale plaats is om je als ondernemer te vestigen. Nieuwsgierig naar een dieper interview? Dat is hier te lezen!

Meer afleveringen zien van Kansen in de Crisis, Business in Barcelona? Kijk dan hier !

Klik hier voor een HD versie van de video.