“Geen crisis, maar een nieuwe situatie!”

Crisis? “Ik vind het woord crisis eigenlijk alweer achterhaald. Het is eigenlijk een nieuwe situatie!” Aldus Jeroen Oskam, eigenaar en oprichter van Euro Economics, een bedrijf in Spanje dat zowel buitenlandse bedrijven als particulieren advies geeft op financieel, juridisch en fiscaal gebied.

In deze ‘nieuwe situatie’ in Spanje, worden volgens Jeroen “de kaarten opnieuw geschud en dat biedt Nederlandse bedrijven nieuwe mogelijkheden.” Nederlanders zijn er volgens hem goed in om op die kansen in te spelen. Bovendien is er al jaren een enorme chemie tussen Nederland en de Catalaanse hoofdstad. En daar heeft het voetbal aan bijgedragen…”Als je hier in een taxi zit en je zegt dat je Nederlander bent, gaat de chauffeur direct allerlei namen opnoemen, Cruijff, Rijkaard….”

Vandaag verscheen de zesde video in de reeks die ik maakte, waarin Jeroen Oskam kort zijn verhaal vertelt. Nieuwsgierig naar zijn hele verhaal? Dat is hier te lezen! Of kijk hier naar verhalen van andere Nederlandse ondernemers in Barcelona..

Milieubeleid Stadsgewest Haaglanden

Stadsgewest Haaglanden wil zorgen voor een goed evenwicht tussen wonen, werken, winkelen en recreëren aan de ene kant en goede zorg voor het milieu aan de andere kant. Om dat te bereiken, bevordert het Stadsgewest samenwerking op het gebied van milieu, tussen de negen regiogemeenten die deel uitmaken van het Stadsgewest.

Samen met Emiel Elgersma maakte ik in februari een video, waarin regiobestuurder Hans Horlings de drie belangrijkste speerpunten uit het Milieubeleid van het Stadsgewest toelicht.

“Kosteneffectieve innovatie uit Nederland is succesvol in Spanje”

“Kosteneffectieve innovatie uit Nederland slaat aan in crisisland Spanje”, aldus Sven Kallen in de vijfde aflevering van ‘Kansen in de crisis, Business in Barcelona’. Zijn bedrijf <a href="http://transfer-lbc.com/" onclick="_gaq.push(['_trackEvent', 'outbound-article', 'http://transfer-lbc find out.com/’, ‘Transfer Latin Business Consultancy’]);” >Transfer Latin Business Consultancy vertegenwoordigt Nederlandse bedrijven en helpt hen bij de export naar en investeringen in Spanje en een aantal andere landen. Hij weet dan ook als geen ander dat er juist nu in crisistijd volop kansen liggen voor Nederlanders: “Spanjaarden zitten verlegen om goede ideeën en met name onze kosteneffectieve Nederlandse concepten, kunnen succesvol zijn. ”

Vandaag verscheen de video die ik maakte, waarin Sven Kallen heel kort zijn verhaal vertelt. Nieuwsgierig naar zijn hele verhaal? Dat is hier te lezen!

“Hét moment om in Spanje te investeren”

Ondanks de crisis is dit hét moment om in Spanje te investeren. Dat zegt Marco Hulsewé, die zelf enkele jaren geleden het bedrijf TeamOn Investments in Barcelona oprichtte. Ook dat was in crisistijd en ondanks dat werd zijn bedrijf tot een succes.

Vandaag verscheen de video waarin Marco Hulsewé zijn verhaal vertelt en die onderdeel is van de portretreeks ‘Kansen in de crisis, Business in Barcelona’ die ik samen met Kim Brink maak voor het NBSO in Barcelona.

Netwerklunch

Heerlijk lunchen en dan ook nog eens met de juiste mensen om je heen. Dat is wat Directeuren Netwerk verzorgt. Directeuren Netwerk regisseert naar eigen zeggen “inspiratievolle ontmoetingen via culinaire lunches in stijlvolle en prettige omgevingen in onder andere Eindhoven, Rotterdam, Breda, Den Haag en Amsterdam.” Met als doel ondernemende directeuren met elkaar in contact te brengen. Ik was onlangs aanwezig bij zo’n lunch om eens een sfeerimpressie te maken:

Promo Directeuren Netwerk NL Netwerklunch from Directeuren Netwerk NL on Vimeo.

De bedrijfsfilm voor Directeuren Netwerk vond dit keer plaats in restaurant Crème Crue in Rijswijk.

“Kansen in de crisis, business in Barcelona”

Daar waar crisis is, zijn kansen! Dat meent het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Barcelona en daarom lanceert het overheidsinstrument dat onderdeel is van de Nederlandse ambassade te Madrid, vandaag de campagne ‘Kansen in de crisis, business in Barcelona’. Met deze campagne wil het NBSO aantonen dat  de zakelijke kansen in vooral Catalonië, maar ook de rest van Spanje, voor het oprapen liggen. En dat niet ondanks, maar dankzij de crisis.

Samen met collega Kim Brink werk ik aan een reeks videoportretten, waarin Nederlandse ondernemers vertellen waar volgens hen de kansen in de crisis liggen. Vandaag de kick-off van de campagne met in de hoofdrol Jasper van Dorrestein, directeur van het NBSO.

Zie hier de video: