Serie “Kansen in de crisis, business in Barcelona”

Daar waar crisis is, zijn kansen! Dat meent het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Barcelona en daarom lanceerde het overheidsinstrument dat onderdeel is van de Nederlandse ambassade te Madrid, begin januari 2013 de campagne ‘Kansen in de crisis, business in Barcelona’. Met deze campagne wil het NBSO aantonen dat  de zakelijke kansen in vooral Catalonië, maar ook de rest van Spanje, voor het oprapen liggen. En dat niet ondanks, maar dankzij de crisis.

Samen met collega Kim Brink maakte ik een reeks videoportretten, waarin Nederlandse ondernemers vertellen waar volgens hen de kansen in de crisis liggen.

Deel 1, 6 januari 2013:
Jasper van Dorrestein, directeur van het NBSO, vertelt waarom zijn organisatie deze campagne is begonnen.

Deel 2, 20 januari 2013:
Rutger van Bemmel, oprichter en eigenaar van Boatdoctor, gevestigd in de oude haven van Barcelona:

Deel 3, 4 februari 2013:
Marco Hulsewé startte in een crisisjaar met twee anderen het bedrijf TeamOn Investments en wist dat ondanks die crisis tot een succes te brengen. Marco legt dan ook uit waarom nu hét moment is om de stap naar Spanje te wagen.”

Deel 4, 18 februari 2013:
Carmen Kuijpers is één van de oprichters van de Spaanse tak van het Nederlandse projectbureau Mise en Place.

Deel 5, 4 maart 2013:
Het bedrijf Transfer Latin Business Consultancy vertegenwoordigt Nederlandse bedrijven en helpt hen bij de export naar en investeringen in onder andere Spanje. Sven Kallen, directeur van het bedrijf, weet dan ook als geen ander dat er juist nu in crisistijd volop kansen liggen voor Nederlanders:

Deel 6, 18 maart 2013:
Jeroen Oskam is eigenaar en oprichter van Euro Economics, een bedrijf in Spanje dat zowel buitenlandse bedrijven als particulieren advies geeft op financieel, juridisch en fiscaal gebied. Hij noemt de term ‘crisis’ alweer ‘achterhaald’. “Het is eigenlijk een nieuwe situatie!” En wel één met volop kansen voor Nederlandse ondernemers…

Deel 7, 2 april 2013:
Pascal Jorritsma is directeur van het creatieve bedrijf iVentions, dat gespecialiseerd is in evenementen. Dat zijn bedrijf in deze crisistijd nog steeds kan floreren, is volgens hem te danken aan zijn personeel: “door te werken met jong, creatief talent dat internationaal gericht is, kunnen wij creatieve oplossingen bieden tegen betaalbare budgetten”.

Deel 8, 15 april 2013:
Marianne Slotboom is eigenaar van het bedrijf B&S Business. Als management consultant, trainer en executive coach is zij zich gaan specialiseren in het begeleiden van bedrijven die willen internationaliseren, volgens haar dé manier om uit de crisis te komen:

Deel 9, 6 mei 2013
Ron van Melick, eigenaar van fietsverhuurbedrijf Budget Bikes in Barcelona, ziet, is van mening dat er ondanks de crisis altijd nog kansen zijn in Barcelona en zeker voor Nederlanders. “Vergeleken met een Spanjaard werken wij veel efficienter en bovendien komen we uit een werkcultuur, wat hier niet het geval is:

Deel 10, 17 mei 2013.
Sharon Kruining en Inge Waterschoot zijn hun creatief ontwerpbureau Bitterblond in Barcelona in tijden van crisis begonnen en zien ook juist daar hun kans liggen: “Wij helpen bedrijven die een doorstart moeten maken aan een nieuw imago.”

Deel 11, 3 juni 2013
Volgens innovatieadviseur Laszlo Bax, van het bedrijf Bax & Willems, is het in Barcelona, in vergelijking tot andere hotspots in Europa, een stuk makkelijker om als ondernemer competitief te kunnen zijn. Dat, plus het feit dat er de afgelopen tien jaar in Catalonië flink geïnvesteerd is en het feit dat Barcelona een zeer aantrekkelijke plek is, maakt de stad tot de ideale uitvalsbasis voor bedrijven die de Europese markt willen bedienen, volgens Laszlo.

Deel 12, 17 juni 2013
Daniël Perez ontving tien jaar geleden slechte service in Spanje en zag dat op dat gebied veel te verbeteren viel. Vlak daarna richtte hij het servicegerichte telecombedrijf Konnekt Spain op:

Deel 13, 1 juli 2013
Ook Hans Wolters, oprichter en eigenaar van verzekeringsmakelaarskantoor IFAR, ziet dat de Spanjaarden niet de besten zijn in het geven van service. Wat dat betreft valt er volgens hem in Spanje nog veel te veranderen. “In deze crisistijd blijkt dat Spanje zich niet alleen maar meer kan onderscheiden met relatief lage lonen, maar ook de vraag naar kwaliteit neemt toe.”

Deel 14, 9 september 2013
‘ Je ideeën uit Nederland loslaten’ is volgens Koen Willems van Running Barcelona de sleutel tot succes in Spanje. “Kijk eerst goed om je heen wat je hier in Barcelona kunt toevoegen. Zonder nadenken een idee uit Nederland opzetten is hier geen garantie voor succes.”

Deel 15, 16 september 2013
Bart van Mill, medeoprichter en mede-eigenaar van het bedrijf Clicktron Media heeft in zijn business geen last van de crisis:

Deel 16, 23 september 2013
“Bedenk wat je te bieden hebt en hoe je je van anderen kunt onderscheiden. Waar zit je meerwaarde?” Patricia Zeegers, eigenaar van het bedrijf Business Basecamp, helpt zelfstandige ondernemers en kleine organisaties bij het opnieuw inrichten van hun businessmodel. Iets waartoe ondernemers gedwongen in deze tijd.

Deel 17, 7 oktober 2013
“Vaste lasten terugbrengen staat bij de Spanjaarden op nummer één”, aldus Gart-Jan van Dijk, die met zijn winkel in duurzame mobiliteit ( eWheels ) daaraan bijdraagt.

Deel 18, 14 oktober 2013
“Spanje is er nog niet, maar het blijft zeker een interessant land om in te investeren. Dit is eigenlijk een perfect moment om te onderhandelen en goede voorwaarden voor elkaar te krijgen,” aldus Boris Mulder, die samen met Jan Willem de Haan een advocatenkantoor heeft in Barcelona.

Deel 19, 21 oktober 2013
“In Barcelona liggen nog volop kansen in het toerisme, vooral als het gaat om nieuwe formats en thema’s als duurzaamheid,” aldus Carolien Kroon, die dit jaar samen met haar man Jaume het bedrijf Barcelona Exclusive oprichtte.

Deel 20, 4 november 2013
“De kansen in de crisis liggen voornamelijk in het specialiseren,” aldus Jan van Schaik die in 2006 samen met zijn zakenpartner het recruitmentbureau Talent Search People oprichtte in Barcelona.

Deel 21, 11 november 2013
“Kom met een gedegen plan en veel geduld naar Spanje. Het duurt hier minstens twee keer zo lang voor je met je ideeën aan de slag kunt en bovendien duurt het een tijd voordat je klanten krijgt”, aldus Bas Arends, die met zijn bedrijf Event Industries catering, barbeheer en financiële systemen levert voor festivals en evenementen.

Deel 22, 18 november 2013
“In crisistijd is het extra belangrijk om kwaliteit te leveren,” aldus Marc Smeets van TMF Spain, een bedrijf dat zich toelegt op financiële dienstverlening voor buitenlandse bedrijven in Spanje.

Deel 23, 2 december 2013
” Veel Spanjaarden zijn te beleefd om ‘nee’ te zeggen, dat zit niet in hun cultuur. Het gevolg is dat je als Nederlander kunt denken dat je een klant hebt binnengehaald, terwijl dat niet het geval is.” Woorden van Marian Dirkzwager van hetbedrijf Urban-id, dat woningen ontwerpt en verbouwingen doet voor particulieren, maar ook voor restaurants en winkels.

Deel 24, 9 december 2013
“In Spanje is sprake van een crisis, absoluut. Maar je moet als Nederlander niet denken dat alle Spanjaarden werkloos zijn en dus voor een appel en een ei voor je aan de slag willen gaan,” aldus Walter Joosten, momenteel boardmember bij 13 bedrijven in Spanje.

Deel 25, 16 december 2013
“Ondanks de crisis willen mensen leuke dingen blijven doen,” aldus Marc Zinck, CEO van de veilingwebsite Subasta de Ocio. “Wij zorgen ervoor dat mensen zélf de prijs kunnen bepalen die ze willen uitgeven aan een vrijetijdsproduct.”